Jos oli britti Viv Groskop ihastunut ranskalaiseen kulttuuriin aiemmassa kirjassa (KT 05.01.2023), niin samoin taisi olla myös pariisilaistunut, saksalais-juutalaista syntyperää oleva kulttuurisalongin pitäjä ja kirjailija Gertrude Stein ystävänsä ja rakastettunsa, amerikkalaisen Alice B. Toklasin kanssa. Steinin salongissa viihtyi 1930-luvulla kuuluisia taiteilijoita Ernest Hemingwaysta Pablo Picassoon ja Henri Matisseen. Steinilla ja Toklasilla oli Pariisin asunnossaan jonkin aikaa myös suomalainen keittäjä Margit. Hän herätti erityisesti Toklasissa kiinnostusta, koska Toklasin mielestä Margit vaikutti huomattavan sivistyneeltä ammattiinsa nähden. Keittiön tapahtumat ja kulinaristiset nautinnot tuodaan tässä teoksessa suoraan pöytään, eikä syyttä, onhan Alice B. Toklasin keittokirjakin tunnettu teos.
Neljännessä romaanissaan Leena Parkkinen (s. 1979) kertoo paitsi ajan ranskalaisten nautinnoista runsaasta elämästä, myös suomalaiseen työntekijään liittyvästä arvoituksesta. Miksi sivistynyt, yksin elävä nainen oli matkustanut vieraaseen maahan keittäjäksi? Ranskalaisen taiteilijaelämän kuvauksen rinnalla kulkeekin toisenlainen todellisuus ja kulttuuri vuoden 1920 tienoilta Paraisten seudulla, kun kaksi sisarusta, Astrid ja Margit, on joutunut lähtemään köyhästä kodistaan palvelijoiksi läheiseen kartanoon.
Steinin ja Toklasin elämän tapahtumien lomaan kirjailija punoo Margitiin ja hänen sisareensa liittyvän fiktiivisen mysteerin. Kirjan todellisuuteen perustuvista henkilöistään Parkkinen toteaan jälkipuheessaan: ”Toisesta ihmisestä kirjoittaminen ei koskaan voi olla totta, valinnat, näkökulma ja ajatukset ovat minulta. Siksi kaikki tässä romaanissa kirjoitettu on fiktiota.”